Wojewoda mazowiecki podjął kluczową decyzję dotyczącą budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), co oznacza, że projekt wkracza w kolejny etap. Po uprawomocnieniu decyzji lokalizacyjnej, możliwe staną się wywłaszczenia właścicieli gruntów, które znajdą się w obrębie terenu inwestycji. Dotyczy to także mieszkańców powiatu żyrardowskiego, którzy na swoich działkach mogą mieć nowe inwestycje infrastrukturalne związane z CPK. Decyzja wojewody pozwala na przejście do rzeczywistych działań budowlanych, w tym realizacji kluczowych elementów związanych z transportem, takich jak linie kolejowe i infrastruktura drogowa.
Proces wywłaszczeń
Choć budowa CPK niesie ze sobą ogromne korzyści dla kraju, wiąże się również z koniecznością przejęcia gruntów, na których wzniesione będą obiekty portu i towarzyszącej mu infrastruktury. Dotychczas spółka CPK prowadziła negocjacje z właścicielami nieruchomości w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć. W jego ramach nabywcy oferowano wyceny wyższe niż rynkowe – aż 140% wartości budynku i 120% wartości gruntu. Celem tego programu było pozyskanie działek na terenie między Warszawą a Łodzią, w tym także w powiecie żyrardowskim, gdzie mieści się część projektowanej infrastruktury. Program wciąż trwa, a osoby, które nie zgodziły się na sprzedaż swoich nieruchomości, mają teraz szansę wziąć udział w dalszych negocjacjach.
Pomimo prób wypracowania porozumienia, część właścicieli nieruchomości pozostaje niechętna do sprzedaży swoich działek. Decyzja lokalizacyjna otwiera drogę do wywłaszczenia tych, którzy nie ustąpią miejsca budowie dobrowolnie. Proces wywłaszczenia jest jednak uregulowany prawnie, a właściciele gruntów objętych decyzją lokalizacyjną mają prawo odwołać się od tej decyzji. Na ten moment pozostało jeszcze ponad 500 osób, których działki obejmuje planowane przejęcie.
Inwestycje i perspektywy dla regionu
Budowa CPK ma nie tylko ogromne znaczenie dla poprawy infrastruktury komunikacyjnej, ale także dla rozwoju całego regionu. Na terenie powiatu żyrardowskiego przewiduje się powstanie m.in. nowych odcinków linii kolejowych, w tym tzw. “Y”, czyli kolei dużych prędkości. Dodatkowo, infrastruktura drogowa, obejmująca m.in. dodatkowe pasy autostrady między Łodzią a Warszawą, będzie wpływać na poprawę komunikacji i atrakcyjności inwestycyjnej regionu.
W ramach budowy CPK planowana jest także rozbudowa sieci kolejowej, a także realizacja nowoczesnych terminali i lotnisk, które połączą Polskę z resztą Europy. Dla powiatu żyrardowskiego oznacza to szereg zmian: począwszy od wywłaszczeń, przez budowę nowych dróg i linii kolejowych, aż po wzrost wartości nieruchomości w regionie, który zyska na dostępności do nowych inwestycji transportowych.
Koszty i wyzwania
Całkowity koszt budowy CPK szacowany jest na 131,7 miliarda złotych, co czyni ten projekt jednym z najdroższych w historii polskiego transportu. Zgodnie z planem, port ma zostać oddany do użytku do końca 2032 roku, a po jego uruchomieniu ma obsługiwać aż 34 miliony pasażerów rocznie. Oprócz samego portu, realizowane będą także kluczowe inwestycje kolejowe i drogowe, które zrewolucjonizują sposób podróżowania między Warszawą, Łodzią i innymi dużymi miastami Polski.
Proces inwestycyjny jest jednak bardzo skomplikowany, zwłaszcza w kontekście wywłaszczeń, które są nieuniknione na terenie, gdzie projektowany jest CPK. W związku z tym władze spółki CPK zapowiadają intensyfikację działań w celu finalizacji procesu nabywania gruntów, aby możliwe było terminowe rozpoczęcie budowy.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to inwestycja, która będzie miała ogromny wpływ na przyszłość komunikacji w Polsce. Jednak jej realizacja wiąże się także z wyzwaniami, takimi jak wywłaszczenia właścicieli gruntów w powiecie żyrardowskim. Choć władze starają się ułatwić ten proces poprzez programy dobrowolnych nabyć, nie wszyscy właściciele są gotowi do sprzedaży swoich nieruchomości. To z kolei sprawia, że wywłaszczenia staną się konieczne, aby projekt mógł ruszyć zgodnie z planem.
ŹRÓDŁO: CPK, Gazeta.pl, RMF FM