Mszczonów

Rozpoczął się maj, rozpoczęły się matury

Gdy tylko zakończy się tzw. „majówka” i związane z nią świętowanie ważnych dat, przychodzi pora na rozpoczęcie maturalnych sprawdzianów wiedzy. Choć w tym roku kasztanowce nie zakwitły, bo chyba było dla nich za zimno, absolwenci szkół średnich zgodnie z planem przystąpili do swoich „egzaminów dojrzałości”. W tym roku w maturalnych zmaganiach udział wzięło 25 wychowanków Liceum Ogólnokształcącego im. Szarych Szeregów oraz 48 byłych już uczniów Zespołu Szkół w Mszczonowie.

Pierwszym przedmiotem, z którego wiedzą musieli się wykazać tegoroczni absolwenci szkół średnich już 4 maja, był język polski. Zaskoczenia nie było – zgodnie z przedegzaminacyjnymi przewidywaniami jeden z tematów rozprawki dotyczył „Lalki” Bolesława Prusa, na podstawie której maturzyści mieli odpowiedzieć na pytanie: czy ambicja ułatwia człowiekowi osiągnięcie zamierzonego celu? Miasto – przestrzeń przyjazna czy wroga człowiekowi? – tak brzmiała druga z propozycji zawartych w arkuszu egzaminacyjnym. Odpowiedzi na to pytanie należało udzielić w oparciu o zamieszczony fragment „Ziemi obiecanej” Władysława Stanisława Reymonta. Oczywiście, w przypadku każdej z rozprawek należało podać argumenty także z innych tekstów kultury. Trzecią możliwością, którą dano maturzystom, była interpretacja wiersza Beaty Obertyńskiej „Strych”.

We wtorek, 5 maja, odbyły się z kolei egzaminy, których najbardziej obawiali się nie tylko tegoroczni absolwenci szkół średnich. Wówczas bowiem przyszło im się zmierzyć z „królową nauk”, czyli zadaniami z matematyki. W tym roku Ministerstwo Edukacji i Nauki zdecydowało, że sprawdzian ten będzie miał formę nieco inną niż w poprzednich latach. Ograniczono zakres wymagań podstawy programowej, zmniejszono liczbę zadań otwartych do 7 a ilość zamkniętych zwiększono do 28. Łącznie można było więc uzyskać 45 punktów, a nie 50 jak wcześniej. Wszystko po to, by częściowo zrekompensować absolwentom konieczność przygotowań do matury w systemie lekcji zdalnych.

Ostatnim z obowiązkowych przedmiotów, które młodzi zdawali na poziomie podstawowym, był język obcy. Tegoroczni absolwenci, podobnie jak ci z ubiegłego roku, nie musieli przystępować do egzaminów ustnych z dwóch języków – ojczystego i nowożytnego. Maturzystów zwolniono także z obowiązku wybrania jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym. Nie zmieniło się kryterium zdawalności. Zaliczenie egzaminów z trzech obowiązkowych przedmiotów na poziomie podstawowym wymagało uzyskania minimum 30% możliwych punktów w każdym z nich.

Dagmara Bednarek, GCI Mszczonów

Back to top button
Skip to content