Ważne!Wiskitki

Prezentacja preferowanej lokalizacji CPK w gminie Wiskitki zakończyło się awanturą

Do awantury doszło podczas spotkania mieszkańców z przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny. Mieszkańcy z terenów, na których ma powstać nowe lotnisko są oburzeni informacjami o lokalizacji inwestycji. Wynika z nich, że do likwidacji przewidziano aż 20 wiosek. 

Spotkanie Rady Społecznej ds. CPK z przedstawicielami spółki CPK ws. preferowanego obszaru nowego lotniska odbyło się w Baranowie. Pojawili się na nim mieszańcy terenów, na których ma powstać nowe lotnisko. 

Niektórzy uczestnicy spotkania krzyczeli, że “kosztem rolników i zwykłych ludzi ma powstać gigantyczne lotnisko”, a “rząd PiS-u chce ich wywłaszczyć bez konsultacji”. Na spotkanie nie przyszli wiceminister Horała oraz prezes spółki CPK Mikołaj Wild. Byli za to inni pracownicy spółki CPK. Jednym z nich była dyrektor Biura Relacji z Otoczeniem Inwestycji w CPK Katarzyna Dobrońska, która w atmosferze krzyków próbowała odpowiadać na pytania mieszkańców ale w końcu oświadczyła, że w takiej atmosferze nie da się kontynuować dyskusji. W odpowiedzi na to jeden z przedstawicieli Rady Społecznej jej oświadczył “Albo przyjedzie tu Wild, albo Horała, albo kończymy na dziś”.

Na wydarzenia zareagował na Twitterze wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała:

Jestem oburzony zakłóceniem spotkania w Baranowie przez przyjezdnych zadymiarzy z Agrounii. Zapewniliśmy obecność kilkunastu pracowników ze spółki CPK, którzy mogli odpowiedzieć na pytania i wątpliwości mieszkańców. Zostało im to, niestety, uniemożliwione – napisał na Twitterze Horała.

Do spotkania w Baranowie odniósł się także prezes Wild: 

Od dzisiaj z mieszkańcami będziemy kontaktować się indywidualnie”. Osoby podające się za mieszkańców pod wodzą Kołodziejczaka zaatakowały pracowników CPK zaproszonych przez Radę Społeczną. Od dzisiaj RS przestaje być dla nas partnerem w dialogu, skoro nie jest w stanie zapewnić bezpieczeństwa naszym ludziom. Odmawiamy udziału w ustawkach – napisał Wild.

Mieszkańcy terenów, na których ma powstać nowe lotnisko dostali listy z informacjami o wybranej lokalizacji CPK. Preferowany obszar nowego lotniska jest mniej więcej o połowę mniejszy od wcześniejszego obszaru rezerwacji, czy programu dobrowolnych nabyć.

Pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zapewnia, że preferowana lokalizacja spełnia m.in. kryteria środowiskowe, wymogi techniczne i ekonomiczne. Podkreśla, że ważnym czynnikiem przy wyborze tego terenu były względy społeczne. To, żeby minimalizować negatywne skutki społeczne, żeby było jak najmniej kolizji z istniejącymi zabudowaniami, żeby nie było kolizji z ważnymi obiektami kulturowymi – takim przykładem mogą być choćby cmentarze; ludzie, którzy pochowali swoich bliskich nie chcieliby, żeby teren cmentarza był przenoszony.
Wyznaczona preferowana lokalizacja Portu Solidarność zajmuje północno-zachodnią część terenu objętego rozporządzeniem obszarowym. Jest ograniczona od północy miejscowościami Szymanów i Kaski, a od wschodu ul. Południową w Starej Pułapinie. Obejmuje swoim zasięgiem 40,81 km2 terenu, na którym znajdują się – częściowo lub w całości – następujące miejscowości:

  • Buszyce (w całości), Drybus (w całości), Kaski (częściowo), Nowa Pułapina (częściowo), Strumiany Dolne i Górne (w całości) oraz Wyczółki (w całości) na terenie gminy Baranów,
  • Elżbietów (częściowo), Maurycew (w całości), Pawłówek (w całości), Skrzelew (w całości), Szymanów (częściowo) i Szymanów SHRO (częściowo) na terenie gminy Teresin,
  • Duninopol (w całości), Janówek (częściowo), Nowy Drzewicz (częściowo), Nowy Oryszew (częściowo), Oryszew-Osada (częściowo), Podbuszyce (w całości), Podoryszew (w całości), Stara Wieś (w całości) i Stary Drzewicz (częściowo) na terenie gminy Wiskitki.[A1] 

Na powyższym obszarze znajdują się 3 774 nieruchomości, z 524 budynkami mieszkalnymi, zamieszkałymi przez 1 640 mieszkańców.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią. W ramach tego projektu na ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

Foto: Jarosław Pięcek

Back to top button
Skip to content