KulturaRadziejowice

Picasso, Chełmoński i Ucieczka przed krytyką

„W czasie deszczu dzieci się nudzą” – to ogólnie znana piosenka. Jakie atrakcje można zatem zapewnić młodzieży w trakcie wielomiesięcznej pandemii? Nauczyciele Szkoły Podstawowej w Radziejowicach znaleźli kreatywny sposób na aktywne spędzenie czasu dla uczniów.

Uczniowie Szkoły Podstawowej w Radziejowicach odtworzyli znane dzieła sztuki. Obostrzenia w czasie pandemii doprowadziły do zamknięcia muzeów i galerii sztuki, jednak różne instytucje kultury szukały sposobów na obcowanie ze sztuką. W ślad za nim postanowiła pójść Pani Katarzyna Kordyasz-Stolarska, nauczycielka plastyki – Zaskoczyła nas pandemia i wkrótce pojawił się trend na pastisze. Ponadto wiele muzeów udostępniało wirtualne spacery po wystawach. To mnie zainspirowało i pierwsza galeria pastiszy w wykonaniu naszych uczniów powstała w okresie pierwszego lockdownu. W tym roku postanowiliśmy powtórzyć tę ideę – mówi nauczycielka.

Trend tworzenia własnych interpretacji dzieł sztuki został zapoczątkowany przez Getty Museum w Los Angeles w Kalifornii. Z tej okazji powstał hasztag #betweenartandquarantine (and. Między sztuką a kwarantanną) śledzony przez tysiące osób w  Internecie. Muzeum Narodowe w Warszawie stworzył polski odpowiednik akcji pod postacią hasztagu #niebawemwMNW. Na akcję odpowiedziały inne szkoły, w tym Liceum Plastyczne przy ZSP 6 w Tomaszowie Mazowieckim.

Rodzice i uczniowie dali upust swej wyobraźni

Szkoła Podstawowa w Radziejowicach kontynuuje akcję sprzed roku i w ten sposób powstały kolejne pastisze. Jak przyznaje nauczycielka plastyki, w akcję zaangażowani są także rodzice i dziadkowie uczniów.

– Część uczniów była sceptyczna, ale pozostali uczniowie byli szczęśliwi, że mogą stworzyć wyjątkowy rodzaj sztuki. Zaangażowali do wykonania swoich prac rodziców, rodzeństwo, a także dziadków – mówi Pani Katarzyna.

Nauczycielka podkreśla, że zajęcia kreatywne jak te wspierają rozwój ogólny i psychoruchowy ucznia. Poprawia się również umiejętność zapamiętywania. Uczniowie musieli zapamiętać nazwy dzieł sztuki i wielokrotnie powtórzyć nieraz skomplikowane nazwisko artysty. Zadanie polegało na wcieleniu się w postać ze znanego obrazu.

– Nie widzieliśmy się wcale, nie mogliśmy się spotkać i porozmawiać na żywo. Uczniowie nigdzie nie mogli wyjść i żyli niemal w całkowitej izolacji od swoich rówieśników. Uważam, że kontakt ze sztuką jest bardzo ważny, a młodzież ma dostęp do zasobów internetowych, z których można czerpać wiedzę. Umożliwia to dostęp do dzieł sztuki, a nasza młodzież jest cyfrowa, sprawnie surfuje w sieci. Niestety edukacja zdalna była również furtką do tego, aby tracić czas bezproduktywnie.

Druga edycja stworzenia pastiszu, czyli odwzorowania słynnego dzieła sztuki powstała pod okien Katarzyny Kordyasz-Stolarskiej, nauczycielki plastyki oraz Wiolety Czuby, która sprawia pieczę nad samorządem uczniowskim.

– Ja się bardzo cieszę z realizacji tego projektu. Mamy naprawdę kreatywne dzieciaki, które stworzyły wspaniałe obrazy – kończy nauczycielka.

Zdjęcia: SP w Radziejowicach

 

Back to top button
Skip to content